Tuesday, February 28, 2012

Anak Malaysia di Ejip


Peace Upon You. Saya tahu, ramai yang bila melihat kelibat rakyat Indonesia di Malaysia, kita rasa macam “err..low class” or “tak sama taraf kot kita ni”. Tipu kalau saya pun tidak terdetik begitu, kerana bagi kita mereka ini datang ke Malaysia untuk menjadi buruh kasar, pembantu rumah dan semua kerja-kerja lain yang rakyat Malaysia yang dikatakan bermaruah tidak mahu buat.

Kita bangga dengan Malaysia, dikatakan sebuah negara membangun. Antara negara Dunia Ketiga yang menjadi contoh, kita ada Industri Automobil sendiri, kita ada Menara Berkembar Petronas, kita antara pengeluar minyak kelapa sawit yang besar di dunia dan banyak lagi pencapaian Malaysia. Saya Bangga menjadi Anak Malaysia.

Tapi cuba anda datang ke Mesir. Semua itu akan berubah, kita yang sebelum ini berjalan kepala mendongak ke atas, sampai ke Mesir, kepala menunduk.Kerana apa? Kerana rata-rata rakyat Mesir menganggap yang Malaysia itu adalah negara yang mundur, lebih mundur dari mereka. Kadang-kadang orang Malaysia di Mesir menjadi bahan ketawa ataupun ejekan kepada kanak-kanak di sini.

Seriously, Rakyat Malaysia di anggap bodoh je bila berada di Mesir. Sudahlah saiz badan kecil *saya hanya memperkatakan saiz badan sahaja ya. Saiz lain namo cakap*, kemudian tidak reti berbahasa arab. Bagi mereka tidak dapat berbahasa arab, kemungkinan besar kita bukan Islam. Dan yang paling hebat, Rakyat mesir menganggap semua orang Asia adalah rakyat China. Bayangkan knowledge yang ada pada mereka tentang outside world

Macam-macam reaksi orang Malaysia bila diperlekehkan sebegitu, ada yang menyumpah seranah orang arab, ada yang mengatakan “aku letak seketul KLCC sini baru dorang tahu”, ada juga yang melawan tidak kurang jugak bertindak secara fizikal kepada kanak-kanak yang mempersendakan mereka.

Pernahkah kita terfikir, sekiranya mereka ini berpendidikan, mereka tidak akan memandang kita sedemikian rupa. Setiap kali saya di ejek, terlintas sedih di hati saya “Kesian kau nie, tak di beri peluang melihat dunia luar. Tapi nak berlagak Mesir gempak”. Ramai penduduk Mesir yang tidak berpendidikan, bagi saya negara ini sangat daif dan jauh jurang antara yang berada dan yang miskin. Namun majoritinya pastilah golongan miskin. Golongan inilah yang boleh dilabel sebagai bodoh sombong, selalu mempersedakan rakyat Malaysia. Tapi seperti saya katakan tadi, kita tidak boleh salahkan mereka, ini kerana mereka sebenarnya jahil tentang dunia luar.

Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini;

Surah Al-Furqan : 63

(And the slaves of theMost Benificient are those who walk on the earth in humility ad sedateness) meaning, the slaves of Allah are those who walk with serenity and modesty with no pride or arrogance (and when the foolish address them) meaning with bad words (they reply back with mild words of gentleness) meaning when the ignorant people have offended the wth bad words, but they forgive and overlook, saying nothing but what is good; the words they are which evade them their being with burden of erring laden

Tafseer Al – Jalalayn Surah Al- Fulqan : 63

Dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang tidak menghadiri tempat-tempat melakukan perkara-perkara yang dilarang, dan apabila mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melaluinya dengan cara membersihkan diri daripadanya.

Surah Al-Furqan : 72

(and those who do not witness falsehood) meaning, they never attend where falsehood takes place, ( and if they pass by some evil play or evil talk, they pass by it with dignity) meaning, and if it happens that they pass by it, they turn their faces in aversion.

Tafseer Al- Jalalayn Surah Al-Furqan : 72

Selepas ini, mungkin kita boleh mengambil pengajaran dari ayat di atas, ucaplah kembali kata-kata yang baik kepada mereka, terangkan bagaimana keadaan di Malaysia ataupun boleh ambil iktibar dari ayat ke dua, tinggalkan segera tempat itu kerana mungkn ia dapat mengelakkan kita daripada tidak dapat mengawal perasaan amarah.

4 comments:

Alang Ridhwan said...

stail ah lu..tp bendera tuh mcm terbalik je...?

ariff haikal said...

bendera terbalik sebab angin atas gunung tuh kuat.depa tiup belah tu. tk leyh buat pe la

fnaMaya said...

oh mcm tu yek pandgn diorang..
huhu. mungkin yg tu yg tak pernah sampai ke malaysia.
tp yg dah sampai ke malaysia pandgn diorang lain pulak.

ariff haikal said...

begitulah kehidupan kami disni