Friday, February 24, 2012

Korean Songs


Peace Upon You. Saya ni baru kena virus “Korea”. Sejujurnya sebelum ini kurang suka dengan movie-movie korea, tapi Family outhing telah merubah segalanya! Hahaha. Walaupun saya kurang berminat dengan movie-movie korea ataupun retis-retis jambu korea, namun tidak dapat di sangkal, saya sangat mengkagumi lagu-lagu dari negara tersebut yang berentak slow balada. Kalau lagu jiwangya, sangat jiwang dan menusuk kalbu. Lirik-liriknya yang lembut dialunkan dengan rhythm lagu yang slow..fuh! . Saya juga pernah terfkir, kalaulah lagu-lagu korea ini di’ google translate’ kan ke bahasa melayu, for sure meletop lagu tu. Tengok saja lagu Sonata Musim Salju by Hazami and Pergi by Aizat. Kedua-dua lagu tersebut sangat memberi impak dalam hati sanubari rakyat Malaysia.

Tutup buku pasal lagu korea, kita beralih kepada penyanyi-penyanyi yang diaugerahkan Allah dengan suara yang sedap, mendengar mereka merintih di dalam lagu, menyampaikan kasih sayang di dalam lagu dan juga merayu-rayu di dalam lagu. Seriously saya sangatlah jealous dengan mereka. Iyelah, saya ni tahap dok nyanyi dalam toilet sambil basuh dulang-dulang boleh la. Itupon orang complaint kata tak sedap. *ade aku kesah? Flip hair*.

Alhamdulillah saya dikurniakan kawan sekeliling yang boleh menyanyi, azannya sedap, bacaan ketika mejadi imam sedap, kalau bab nasheed apatah lagi kan? Mereka ini yang membuatkan saya terasa “Wah, untungnya, ada suara sedap dan menggunakan anugerah dari Allah tu untuk kembali kepada-Nya”. Kadang-kadang lepak dengan dorang, dapat dengar nyanyi lagu-lagu nasyid yang rare. *mungkin rare bagi saya je kot sebab mana pernah layan nasyid selain Raihan and Rabbani ckit2*.

Namun hendak di relatekan di sini antara lagu korea plus lagu nasheed yang mendayu-dayu , sebenarnya ada satu lagu pintu dalam Islam berkaitan seni suara iaitu Qasidah. Qasidah ni sebenarnya adalah poem yang dijadikan lagu dalam bahasa mudahnya dan antara Qasidah yang fofular ialah Qasidah Burdah yang di tulis oleh Imam Al-Busuri seorang Sheikh yang menetap dan dimakamkan di Alexandria, Egypt.

Untuk pengetahuan umum, Imam Al-Busuri selesai menulis 10 chapter Qasidah burdah dengan menggunakan hanya sebelah tangan dan otak. Hehe. Kenapa saya berkata begitu? Kerana beliau menulis Qasidah Burdah ini sewaktu beliau mengalami angin ahmar di separuh badan ataupun dalam medical terms hemiplesia. Dan satu lagi kisah, setelah selesai beliau menulis kesemua Qasidah Burdah, beliau bermimpi berjumpa RasulAllah dan dengan izin Allah, bangkit dari tidur, beliau sihat seperti sedia kala.

2 tahun lepas baru saya sedar akan kewujudan Qasidah ini selepas melawat Makam Sheikh Imam Al-Busuri, tapi dalam cuti winter yang lepas, ketika saya menyertai lawatan ke Sinai-Dahab, saya diperkenalkan dengan satu lagi Qasidah oleh Haziq Aiman iaitu Qasidah Imam Rusli. Saya dah la tengah demam teruk, dok selubung badan dengan selimut tetiba Haziq masuk bilik kata “Haikal, aku nak bukak madih boleh? Tak ganggu kau rehat ke?”, Saya pon just reply “Pasanglah, aku pon nak dengar,”. Sambil pasang tu haziq terangkan serba sedikit tentang Qasidah itu. Mari kita lihat bait-bait lagu Qasidah Rusli ini ;

Ya Imam segala Rasul, engkaulah sandaran ku,
Engkau itu selepas Allah muktamad bagi ku,
Sesungguhnya demi dunia dan akhirat ku,
Ya Rasulullah sambutlah tangan ku

Smartkan? Boleh lawan tak lagu-lagu jiwang melayu? Mungkin kita boleh lebih menerokai Qasidah-qasidah sedia ada, dan melihat bagaimana ada segolongan umat Nabi Muhammad S.A.W menyalurkan cinta kepada manusia mereka untuk orang yang selayaknya iaitu Nabi Muhammad S.A.W.

Tidaklah saya katakan yang kita perlu dengar Qasidah yada..yada..yada. No, lagu-lagu sedia ada sudah memadai untuk merawat hati ataupun menjadi santapan rohani masing-masing, Cuma saya ingin memperkenalkan, lagi satu cabang untuk menyampaikan rindu di hati yang tidak terkata ini boleh juga dilakukan melalui Qasidah. Kepada yang berminat, silakan terokai sendiri apa itu Qasidah. Type kat youtube Qasidah Imam Rusli. Atau tekan Qasidah Imam Rusli

1 comment:

fikrahuddin said...

*ada aku kesah?
*flip hair.


hahahaha