Monday, April 19, 2010

a good son


Nabi Muhammad S.A.W berkata kepada Umar dan Ali : “Dizaman kamu nanti akan lahir seorang insan yang doa dia sangat makbul. Kamu berdua pergilah cari dia. Dia akan datang dari arah Yaman, dia dbesarkan di Yaman. Dia akan muncul dizaman kamu, carilah dia. Kalau berjumpa dengan dia mintak tolong dia berdoa untuk kamu berdua.”

who is that man?why ist he got such that give from Allah?

he is Uwais al-Qarani.
Dia asalnya berpenyakit sopak, badannya putih, putih penyakit yang tidak digemari. Walaupun dia sopak tetapi dia seorang yang soleh, terlalu mengambil berat tentang ibunya yang uzur dan lumpuh. Dia telah begitu tekun untuk mendapatkan keredhaan ibunya. Bapa dia meninggal dunia ketika dia masih kecil lagi. Dia sopak sejak dilahirkan dan ibunya menjaga dia sampai dia dewasa.

Satu hari ibunya memberitahu kepada Uwais bahawa dia ingin sangat untuk pergi mengerjakan haji. Dia menyuruh Uwais supaya mengikhtiarkan dan mengusahakan agar dia dapat dibawa ke Mekah untuk menunaikan haji.

Sebagai seorang yang miskin, Uwais tidak berdaya untuk mencari perbelanjaan untuk ibunya kerana pada zaman itu kebanyakan orang untuk pergi haji dari Yaman ke Mekah mereka menyediakan beberapa ekor unta yang dipasang diatasnya “Haudat”. Haudat ini seperti rumah kecil yang diletakkan di atas unta untuk melindungi panas matahari dan hujan, selesa dan perbelanjaannya mahal. Uwais tidak mampu untuk menyediakan yang demikian, unta pun dia tidak ada, nak sewa pun tidak mampu.

Ibu Uwais semakin uzur maka ibunya mendesak dan berkata kepada anaknya “Anakku mungkin ibu dah tak lama lagi akan bersama dengan kamu, ikhtiarkanlah agar ibu dapat mengerjakan haji”.

Uwais mendapat suatu ilham, dia terfikir apa nak dibuat. Dia membeli seekor anak lembu yang baru lahir dan dah habis menyusu. Dia membuat sebuah rumah kecil (pondok) di atas sebuah “Tilal” iaitu sebuah tanah tinggi (Dia buat rumah untuk lembu itu di atas bukit).

Apa yang dia lakukan, pada petang hari dia dukung anak lembu untuk naik ke atas “Tilal”. Pagi esoknya dia dukung lembu itu turun dari “Tilal” untuk diberi makan. Itulah yang dilakukannya setiap hari. Ada ketikanya dia mendukung lembu itu mengelilingi bukit tempat dia beri lembu itu makan.

Perbuatan yang dilakukannya ini menyebabkan orang kata dia ini gila. Memang pelik, buatkan rumah untuk lembu diatas bukit, kemudian setiap hari usung lembu, petang bawa naik, pagi bawa turun bukit.

Tetapi sebenarnya niatnya baik. Kalau lembu kita buat begitu pagi sekali petang sekali daripada lembu yang beratnya 20kg, selepas enam bulan lembu itu sudah menjadi 100kg. Otot-otot (muscle) tangan dan badan Uwais menjadi kuat hinggakan dengan mudah mengangkat lembu seberat 100kg turun dan naik bukit.

Selepas lapan bulan dia buat demikian telah sampai musim haji, rupa-rupanya perbuatannya itu adalah satu persediaan untuk dia membawa ibunya mengerjakan haji. Dia telah memangku ibunya dari Yaman sampai ke Mekkah dengan kedua tangannya. Dibelakangnya dia meletakkan barang-barang keperluan seperti air, roti dan sebagainya. Lembu yang beratnya 100kg boleh didukung dan dipangku inikan pula ibunya yang berat sekitar 50kg. Dia membawa (mendukung dan memangku) ibunya dengan kedua tangannya dari Yaman ke Mekah, mengerjakan Tawaf, Saie dan di Padang Arafah dengan senang sahaja. Dan dia juga memangku ibunya dengan kedua tangannya pulang semula ke Yaman dari Mekah.

Setelah pulang semula ke rumah dia di Yaman, Ibu dia berkata kepada dia “ Uwais, apa yang kamu berdoa sepanjang kamu berada di Mekah?”. Uwais menjawab “Saya berdoa minta supaya Allah mengampunkan semua dosa-dosa ibu”. Ibunya bertanya lagi “Bagaiman pula dengan dosa kamu”. Uwais menjawab “Dengan terampun dosa ibu, ibu akan masuk syurga, cukuplah ibu redha dengan saya maka saya juga masuk syurga”.

amazing right? where he put his mum in his heart. but back to the main agenda. actually i want to write about 'son should put his mother first in any situation.'

Aisyah r.a berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?” Jawab Rasullullah SAW “Suaminya.” “Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasullah SAW, “Ibunya.”

form this hadith clearly we can see which one more important, our mum or our future wife(better if i say special girlfriend because all my friends havent married yet). i know some of us who arent lucky havin a forbidden love relationship.

what i mean forbidden love relationship? a relationship that our parent or mum dont bless it. its hard when it comes to heart matter right. eventhough our parent dont bless it, we still try to stand for it. romantic right? otak hang romantic!

your mum carry you everywhere she go during 9 months of pregnancy.do you think,if you ask your gf to put on 3kgs back on her tummy for 9 months. will they stay with you?. furthermore, atleast your mum gona give you 2-3 months breast feeding. try on your future wife. ask her to make a cup of milk every time when you come back from work. there must be 1 day she will say "sory la bang.aye kosong je hari ni.saya bz hari ni.".

so please guy, put your mum the place where they belong. for whom having forbidden love. let us turn back to our mum. leave that forbidden gf. InsyaAllah HE will replace it with someone better for us.

3 comments:

Muhammad Eimaduddin said...

uwais al-qarani?
die ni ada dari zaman Rasulullah lagi..
kisah ni aku tak tu,tapi kisah die patahkan gigi dia sebab Rasulullah patah gigi semasa perang tu famous..lagi masa dia pergi Mekah cari Rasulullah
tapi Nabi x de pegi perang..Bila Nabi balik,dia tanya Aishah ada orang cari x?Aishah ckap ada..Nabi tanya lagi tgok muka die x>Aishah ckap x..nampak belakang je..Nabi kata tu pun dah ckup nak masuk syurga..tapi sebab x pernah jumpa Nabi,die x dikira sahabat..Uwais al-Qarani penghuni lngit

ariff haikal said...

owh.yeke?dr ape yang aku bace.die x pnh jumpe RasulAllah, and tgk hadi 1st aku letak kat atas.die mcm Rasullulah ckp psl future.nt present

Muhammad Eimaduddin said...

die mmg x pnah jumpe..tp hidup sezaman..carilah lg..banyak kisah pasal die..dn mmg btol umar dgn ali pernah suruh die doakan..