Sunday, February 24, 2013

Kiranya aku hidup di Zaman Rasullullah



Peace Upon You. Recently, Rancangan "Lau Kana Bainana" (Sekiranya Rasulullah Berada di Antara Kita) menjadi fenomena, berjaya menitiskan air mata ramai orang melalui satu respond seorang wanita berpurdah menangis bila ditanya apa yang kamu akan buat sekiranya Rasulullah berada di antara kita. Hati mana tidak tersentak, bila mana diingatkan tentang sunnah Rasullullah, kemudian dilihat keadaan masyarakat kini.

Wahai Tuhanku, kami telah lalai lupa.
Namun setiap orang daripada kami tetap tamakkan.
Keampunan-Mu, dan sifat pemurah-Mu,
Dan kebebasan daripada api neraka-Mu,
Dan juga syurga bersama Penghulu seluruh manusia.
Kami mohon...Kami mohon pada-Mu,
Wahai Tuhanku dari sudut hati yang paling dalam.

Andainya Kekasih-Mu (Muhammad) masih berada bersama-sama kami,
Akan terlunaslah segala hutang dan semakin hampirlah,
Dengan haruman baginda sebelum hilangnya
Rasa yang meronta-ronta untuk berada hampir dengan kekasih-Mu.

Berada berhampirannya jiwa turut menjadi harum
Dan apa jua yang kalian doakan kepada Allah akan diperkenankan.
Cahaya Nabi Muhammad tidak akan pernah sirna.
Sempatkanlah kami bertemu dengan Baginda,
Wahai Tuhan yang Maha Merperkenankan doa hamba.

Hidayahmu kepada alam merata luas
Tanda hampirnya kasih sayang Tuhan Pemberi Hidayah.
Hadis-hadismu ibarat sungai mengalir jernih.
Berada disisimu bagaikan dahan yang tumbuh segar dan basah.

Kutebus diriku dengan dirimu wahai Kekasihku.
Nabi Muhammad yang mulia lagi asing
Berada berhampiranmu jiwa menjadi harum
Wahai yang diutuskan sebagai tanda kasih sayang,
Tuhan kepada seluruh Alam

Wahai Kekasihku Wahai Muhammad
Wahai pengubat hatiku Wahai yang terpuji
Dirimu memiliki kelebihan yang diakui
Oleh Tuhan yang turut berselawat kepadamu.


Di atas adalah lirik lagu Lau Kana Bainana. Sedih kan? Nampak sangat kita mendayu-dayu mengaku kesalahan serta mengharap belas kasihan dari dua cinta paling atas kita iaitu Allah dan Rasul-Nya.

Tapi kita selalu terperangkap memikirkan “sekiranya Rasulullah bersama kita”. Dengan perasaan ini, ia hanya membawa kita kepada regret instead of  repent.

Kenapa tidak kita memikirkan “Sekiranya Aku hidup di Zaman Rasulullah”. Mengapa saya bangkitkan persoalan ini? Kerana bagi saya, dengan cara ini kita dapat berfikir kelebihan kita sebagai Ummat Nabi Muhammad dan cabaran sekiranya kita hidup di Zaman penyebaran dakwah Islam.

InsyaAllah ini akan  meningkatkan  penghargaan Islam genetic yang Allah kurniakan kepada kita ini. Baru kita tahu value betapa beruntungnya kita diberikan nikmat Islam ketika lahir lagi. Baik, mari kita patah balik dan bayangkan kita hidup di zaman awal Rasullullah menyampaikan dakwah.

Di awal dakwah Nabi Muhammad S.A.W, Islam ini hanya diterima  oleh 5 orang penduduk Makkah ketika itu. Kemudian berkembang menjadi banyak .Namun walaupun bertambah, tetapi tidak ramai. Adakah kita akan tergolong dalam golongan yang diberikan hidayah oleh Allah untuk memeluk Islam ketika itu?

Sekarang ini, Islam itu dianuti 1/3 daripada penduduk dunia, kita rasa selesa untuk mengamalkan pegangan kita di mana-mana tanpa rasa malu. Kalau kita hidup di zaman RasulAllah? Mereka di berikan tekanan yang sangat teruk. 

Pertamanya, sekiranya hamba, mereka akan di seksa jika memeluk Islam.Bukti keluarga Sumayyah iaitu syuhada pertama. Kemudian Bilal bin Rabah. Tidak cukup dengan itu, sekatan ekonomi dikenakan kepada pedagang islam pulak, musyrikin Makkah tidak akan melalkukan urusan jual beli dengan peniaga yang memeluk Islam. Habis suda diseksa, urusan perniagaan disekat, pergi pula kepada wanita Islam yang ramai tidak dapat berkahwin  kerana dipulaukan.

Begitulah tekanan, seksaan serta kepayahan umat Islam ketika di awal penyebaran dakwah RasulAllah. Adakah kita mampu menahan segala permasalahan tersebut dan memeluk Islam? Cukupkah iman kita? *Sekarang pon segala apa berkaitan duit, kita sudah rabun mata, tak Nampak dah halal dan haram*

Kemudian alasan musyrikin Makkah tidak mahu memeluk agama Islam, bila mana mereka rasakan amalan nenek moyang mereka itu sudah cukup sempurna dan mereka terus tidak mahu menerima satu ilmu yang baru. Atau dengan kata lain badak bebal. Haha. Sifat tidak mahu mencari ilmu baru, dan merasakan diri sudah cukup sempurna.

Sejujurnyalah, pernah atau tidak kita terfikir, sekiranya aku hidup di zaman RasulAllah, kemudian baginda datang mengatakan amalan aku lakukan selama ini salah, apakah respond aku? Adakah terus naik angin dan menghalau baginda? Ataupun duduk sejenak mendengar penjelasan baginda?

Persoalan ini saya kira boleh dijawab melalui cara kita menerima dakwah ataupun ditegur dewasa ini. Yelah sekarang Ilmu Islam merata. Di facebook, di twitter bagai. Bila kita di tegur seseorang, kita melenting! Dan berkata “helleh dia tu, baru belajar agama ckit, dah nak poyo. Aku baca gak pasal agama kot kat facebook. Aku tahu la mana halal dan haram”. Sekiranya sikap ini ada pada kita iaitu tidak mahu menerima nasihat kebaikan, apa akan jadi jika kita hidup di zaman Rasulullah?

Kadang-kadang kita berdoa untuk bertemu RasulAllah sebab masyarakat punyai satu pemikiran, sesiapa yang pernah berjumpa RasulAllah itu, mereka orang yang kuat imannya. Ya benar, tapi jangan kita lupa, tentang Abu Jahal, yang hidup sebelum RasulAllah, hidup ketika RasulAllah berdakwah tapi tidak terpanggil untuk memeluk Islam malah menentang dakwah Rasullullah

Seorang lelaki terkenal kerana kemustajaban doanya yang hidup di zaman RasulAllah tapi tak mampu berjumpa dengan baginda iaitu Uwais al-Qarni. Beliau hanya mendapat dakwah Islam sama macam kita, tanpa bertemu dengan RasulAllah, tapi pegangan imannya sangat kukuh. Harapnya kita mampu jadi begini kerana kita ini juga pernah disebut oleh RasulAllah diakhir nyawa baginda iaitu “Ummati, ummati, ummati”

Konklusi yang saya cuba bawakan, cuba kenang balik betapa bertuahnya kita dikurniakan nikmat Islam walaupun RasulAllah sudah mangkat, namun betullah Sabda  RasulAllah, bahawa baginda sudah tinggalkan dua wasiat agung iaitu Al-Quran dan Sunnah untuk dijadikan pedoman. Sesungguhnya kerja baginda sudah sempurna, terpulang kepada kita untuk mengaplikasikan.

No comments: