Sunday, February 17, 2013

Anak Manja bertukar



Peace Upon You. Dalam setiap family mesti ada seorang anak yang dikatakan anak emas yang kalau buat salah ape-ape pon akan dikatakan betul oleh parent. Dalam sebuah kelas pasti ada anak murid kesayangan cikgu yang bila mana semua murid di rotan sebab tidak siapkan kerja rumah, tapi dia seorang sahaja cikgu dengan teliti mendengar alasan yang diberikan si polan kemudian cikgu akan berkata “Saya percaya kamu sebab saya tahu kamu pelajar rajin”.

Pernah kita tergolong dalam golongan ini? Ataupun pernahkah kita membuat kesalahan dengan orang yang kita sayang, kemudian kita sangat malu dengan dia, dan cuba jauhkan diri. Sebagai contoh crush kita di hadapan, then kita jalan control macho habis tetiba tersadung depan dia! Terus dalam hati terdetik ‘Habis lah aku! Dia dah tahu aku ni clumsy…sure tak suka aku da’

Itu lah sifat manusia, tidak dapat lari dari menyayangi seseorang, tidak dapat lari dari seeking lover’s attention dan juga sifat suka menghukum diri sendiri bila melakukan kesalahan. Tengok saja dalam filem Khabi Khusi Khabi Gham. Bila mana seorang anak yang pintar dan sangat rapat dengan ibu bapa dihalau keluar rumah hanya kerana ingin berkahwin dengan seorang wanita yang tidak direstui keluarga. Menunggulah ibu kepulangan anak kesayangan yang ingatkan ibu bapanya masih marahkan dia.

Tapi kita kene sedar semua itu sifat manusia, yang punyai hati yang berbolak balik, sifat manusia yang tidak sempurna. Sedarlah Allah tidak begitu.

Kita kenal dengan Allah? Allah itu Maha Penyayang. Bukti? Pernah Allah tinggalkan kita? Ataupun kita sendiri yang assume Allah tinggalkan kita bila kita berdosa. Tanpa Allah di sisi, jangan harap kita mampu menghembuskan nafas walaupun sekali.

Allah itu Maha Pemurah. Kadang-kadang kita fikir, “Owh aku result aku ni teruk, sebab aku banyak sangat dosa. Tak kan Allah nak bagi result gempak”. Bukan begitu..Allah itu memberi rezeki kepada semua makhluk-Nya. Kenapa pula Allah tak nak berikan rezeki kepada hamba-Nya yang beriman sedangkan rezeki diberikan juga kepada yang bukan muslim?

Allah itu Maha Pengampun. Selalunya orang yang berbuat dosa dan berilmu akan terasa “Owh tidak! Aku ni belajar agama, tapi masih buat maksiat! Tempat aku mesti di neraka”. Itulah monolog dalam seseorang yang baru melakukan dosa, kemudian lalu di surau ternampak poster “Antara dosa-dosa besar ialah meninggalkan solat, berzina dan sebagainya”. Kita baca poster tersebut macam kita tahu apa akan berlaku di masa hadapan, apa akan berlaku di akhirat kelak. BIla kita lakukan maksiat, kita rasa kita akan dihukum, direjam, di humban ke dalam api neraka tanpa Allah mengira kebaikan yang pernah kita lakukan.

Sedarlah “ When we failed,Allah have a better plan for us” and don’t be harsh on yourself. Allah love us and He will always forgive us. Jangan samakan Allah dengan sifat manusia. Ya manusia kadang-kadang berdendam tapi Allah tidak. Manusia kadang-kadang susah nak menyayangi bila terluka, tapi Allah tidak. Manusia sulah untuk memaafkan tapi Allah tidak.



I learned this lesson by the hard way. It took me 5 years to realize this thing. Semuanya bermula selepas SPM. Saya pernah berdoa sebelum result SPM keluar, “Ya Allah, aku tahu banyak dosa yang aku telah lakukan, tapi janganlah kau hokum daku dengan result SPM yang teruk. Malu ibu dan ayah aku”. And yet I still get a trash result. Terus semenjak itu saya usaha lah macam mana pon, result moderate je, and dalam mind set saya, “Hati dah hitam Haikal oi..mana nk lekat ilmu Allah tu. Dia mana nak bagi hang ilmu”. Sebenarnya saya salah, dengan result SPM sy yang sampah itulah, Allah lorongkan saya untuk berada di Mesir. 4 tahun dah weyh saya survive as a medical student. Aint that a better plan for me?

Kepada semua si pelaku maksiat, si penyedar berdosa, si penangis tidak berlagu mengenang dosa, Yok kita sama-sama bertaubat dan bersangka baik dengan Allah. Maafkan diri sendiri, sekiranya kita mampu maafkan diri sendiri, tak kan Allah tak boleh maafkan kita. Kita je selama ini emo ngan Allah. Allah relax je bagi kita rezeki, bagi kita keampunan. Jangan putus asa ye! Berikut adalah contoh yang diberikan oleh Suhaib Webb tentang macam mana Seorang Kekasih Allah yang paling rapat diuji sebegitu rupa. kita ni macam mana? teruji sedikit, mengalah terus.

When the most beloved person to Allah (swt), the Prophet , was thinking of migrating to Madina, he started talking to all of the different tribes that came for Hajj in the hopes that one of them would accept Islam or at least offer the believers protection. He spoke to twenty-six different tribes and was rejected by all of them. Some of the tribes even cursed and mocked him. Let’s stop here. He made da`wah (calling to Islam) to twenty-six tribes. Can you imagine the feeling of being rejected by five? What would happen after ten rejected you? How low would your morale be? When would you have given up?
Finally, he met a few youth from Madina who believed in his message. He did not despair because he had a good opinion of Allah (swt), which motivated him; he knew Allah would not leave him .
* Entry ini bersumberkan dan diolah oleh saya sendiri berpandukan penulisan Sheikh Suhaib Webb. Cuba ke link sebenar lagi syok! Think Well of Allah

No comments: