Sunday, December 18, 2011

Qudsi 7 : Syphilitic toad


Peace upon you, kali ni nak share berkaitan kelas lab pharmacology ataupun nak mudah kelas ubat-ubatan or drugs. Minggu ni baru kami betul- betul belajar experiment, kalau tak.. Dr dok cerita macam mana nk masukkan ubat dalam human body, macam mana nk prescrip ubat kat patient etc.

This week we have to do an experiment using toad's heart to detect the type of unknown drug being used to the subject. How to get the result? By observing the heart of the the toad after being introduced by unknown drugs. Tengok la heart tuh increase contraction or decrease, silap-silap stop terus! Haha.

Kenapa pakai heart of toad? Sebab toad’s heart can survive under any moisture or environment because they are amphibian. Dalam masa Dr kata macam tuh, saya terbayang sesuatu, Tahukah anda katak atau sedara maranya boleh diletakkan dalam periuk yang menggelegak airnya, dan mereka masih sempoi-sempoi kodok je tak dalam air mendidih tuh. Kenapa perkara ini terjadi? Sebab merekakan amphibian, cool blooded meaning their’s body temperature follow the surrounding temperature. Maknanya, katak yang sempoi-sempoi kodok itu tadi, akan menjadi katak rebus di dalam periuk tanpa attempt mereka untuk menyelamatkan diri. Nice right? Haha. Experiment katak


Kemudian saya ter’Flash’ back plak about syphilis, uuu…dengar jah suda cuak kan? Padahal penyakit syphilis are cureable by simple antibiotic. But why are they offen tend to reach chromic stage?. Ketahuilah syphilis ini keburukannya adalah penyakitnya TIDAK SAKIT! Sebab tuh pesakit tidak mencari ubatnya. Kenapa perlu cari ubat kalau luka yang berdarah tidak sakit? Anda akan tahu anda di tahap chronic syphilis bila anda mula kehilangan rasa kaki anda, kehilangan deria rasa di chest region atau pun kaki *Tabes Dorsalis*.

Ada tiga hikmah yang dapat di ambil dari perkara di atas iaitu yang pertama, pentingnya nikmat sakit kepada hamba Allah. Kadang-kadang kita rasa sangat tension bila sakit, tapi jangan lupa..When a slave is sick, he gets reward to his credit according to the deeds he was doing when he was healthy.

Narrated Uqba bin Aamir : The Prophet said : Every deed of a day is sealed up. When a beliver fall ill, the angles say : O our Lord! Your slave so-and-so has fallen ill. The Lord says : Note down to his credit the same deeds, he was doing before illness untul he heals up or dies.

(This hadith is sound and reported by Ahmad in his Musnad)


Hikmah kedua ialah pentingnya menuntut ilmu, bukan bila dah nak dekat exam baru nak bukak buku. Kita perlu sentiasa rasa dahagakan ilmu ataupun kalau sudah rasa diri itu sempurna dengan ilmu, cubalah cari ilmu yang baru. Jangan jadi seperti syphilitic patient yang tidak mencari cure kerana luka mereka tidak sakit.


Hikmah terkahir ialah dari peristiwa katak, kadang-kadang kita rasa sangat selesa dengan diri sendiri dan takut melakukan perubahan. Kita duduk dalam comfort zone, berkawan dengan orang yang sama pemikiran dengan kita dan yang lebih takut kita rasa golongan kita adalah yang terhebat. Cuba lihat dunia yang Allah ciptakan terbentang luas ini. Bermasyarakat dengan semua jenis orang tidak mengira bangsa ataupun jenis pemikiran. Cuba sesuatu yang baru. Jangan hanya selesa dengan apa yang ada kerna takut itu memudaratkan diri.

Ayah saya pernah berkata “Orang yang hebat, dia tidak akan sama dengan orang biasa, kerana mereka inilah golongan yang berani kehadapan dan mempunyai hidup yang berbeza dengan orang normal”

Sebagai seorang muslim, lihatlah diri kita, muhasabah kembali, adakah kita bergembira dengan iman yang ada di dada kita sekarang? Ataupun kita mahu mencapai satu tahap keimanan yang lebih tinggi? Jangan takut lakukan perubahan and also

"Don’t be afraid to think outside the box, because even i don’t know where the box is "

the cerebro

No comments: