Sunday, May 30, 2010

fast forward


im sure we did watch amazing race before.a Fast Forward is a task that, once completed, allows the team that completes it to bypass all remaining tasks in the leg and proceed directly to the Pit Stop. BUT the Fast Forward clue is given with another task clue usually a Roadblock or Detour.

so i try to apply this concept on marriage. now days, people talking about Nur Kasih or Adamaya everywhere. this two dramas manage to bring marriage phenomenon to youngster or couples. everyone talking about the beauty of this relation and the happy ever after stories. maybe deep in our heart will say 'mama! papa! i want to get married! please find me someone'. but im just guessing. you know your self better.

i just to remember my self and all of us, yes this blessed relationship sounds happy and easy like what ceramah bait muslim said before. but there are some pro and cons about marriage.

for the ladies marriage maybe will be one of your reason

1. Allah membuat isteri Nabi Nuh dan isteri Luth perumpamaan bagi orang orang kafir. Keduanya berada di bawah pengawasan dua orang hamba yang saleh di antara hamba hamba Kami, lalu kedua isteri itu berkhianat kepada kedua suaminya. maka kedua suaminya itu tidak dapat membantu mereka sedikitpun dari ( siksa ) Allah dan dikatakan kepadanya " Masuklah ke neraka bersama orang orang yang masuk ( neraka )

(surah at-tahmin : ayat 10)


2. Dari Ibnu Abbas r.a katanya Rasulullah SAW bersabda:
“Diperlihatkan (Allah) kepadaku akan neraka. Ketika itu kulihat kebanyakan isinya terdiri daripada perempuan-perempuan kafir.” Baginda ditanya oleh seseorang: “Apakah mereka kafir kepada Allah?” Jawab Rasulullah, “Mereka kafir kepada karib (suami) dan (tidak tahu berterima kasih) atas kebaikan (yang diterimanya). Biarpun engkau telah berbuat baik kepadanya sepanjang masa, kemudian dilihatnya daripadamu sedikit kesalahan sahaja, lantas ia berkata: “Saya tidak pernah melihat kebaikan darimu sedikit pun!” – Riwayat al-Bukhari


but insyaAllah, marriage also can be your VIP ticket to enter the heaven when

1. Dan Allah membuat isteri Firaun perumpamaan bagi orang orang yang beriman, ketika ia berkata , " Ya Tuhanku, bangunlah untukku sebuah rumah di sisiMu dalam syurga dan selamatkanlah aku dari Firaun dan perbutannya dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim

(surah at-tahmin : ayat 11)


2. Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:“Apabila seseorang isteri meninggal dunia dan suaminya redha kepadanya, maka ia akan masuk syurga.”

Riwayat Tirmidzi dan Ibn Majah


3. Rasulullah bersabda: “Wanita yang taat terhadap suaminya, diminta ampun oleh burung di angkasa, ikan-ikan di dalam air, malaikat di langit, matahari dan bulan, selama wanita itu ada dalam kerelaan suaminya. Dan setiap wanita yang derhaka kepada suaminya, maka kepadanyalah laknat Allah, malaikat dan manusia semuanya. Dan setiap wanita yang bermuka masam pada suaminya, ia adalah dalam kemurkaan Allah Ta'ala sampai ia (wanita/isteri) bersenda gurau dengan suaminya dan ia meminta kerelaanya. Dan setiap wanita yang keluar dari rumahnya tanpa izin suaminya, malaikat melaknatnya hingga ia pulang.” - Riwayat Al Bazza


for gentlemen.

yes marrieage can save you from doing zina

Hadis Abdullah bin Mas'ud r.a:

Diriwayatkan daripada Alqamah r.a katanya: Aku pernah berjalan-jalan di Mina bersama Abdullah r.a. Kami bertemu dengan Othman r.a yang kemudian menghampiri Abdullah r.a. Setelah berbincang beberapa ketika, Othman r.a bertanya: Wahai Abu Abdul Rahman: Mahukah aku jodohkan kamu dengan seorang perempuan muda? Mudah-mudahan perempuan itu akan dapat mengingatkan kembali masa lampaumu yang indah. Mendengar tawaran itu Abdullah r.a menjawab: Apa yang kamu ucapkan itu adalah sejajar dengan apa yang pernah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w kepada kami: Wahai golongan pemuda! Sesiapa di antara kamu yang telah mempunyai keupayaan iaitu zahir dan batin untuk berkahwin, maka hendaklah dia berkahwin. Sesungguhnya perkahwinan itu dapat menjaga pandangan mata dan menjaga kehormatan. Maka sesiapa yang tidak berkemampuan, hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu dapat mengawal iaitu benteng nafsu


but then can you put the things on its place. put your parent first, not your wife

Hadis Abu Bakrah r.a katanya:

Ketika kami bersama Rasulullah s.a.w, baginda telah bersabda: Mahukah aku ceritakan kepada kamu sebesar-besar dosa besar? Ianya tiga perkara, iaitu mensyirikkan Allah, mengherdik kedua ibu bapa dan bersaksi palsu atau kata-kata palsu. Semasa Rasulullah bersabda, baginda sedang bersandar lalu duduk. Baginda terus mengulangi sabdanya sehingga kami berkata: Semoga baginda berhenti dari menyebut Hadis tersebut


the conclusion is, marriage do have pro and cons, im not saying if you not being a good wife you will settle in hell or if you a good wife, your place is heaven and same goes for the gentlemen. because paradise and hell are Allah's properties. He the one will decide. i just dont want the marrieage that should be your fast forward clue to heaven will turn to route block clue and be one of the reason for you to go to hell.

4 comments:

Aishafarhana Radzi said...

salam..pe pendapat ko mngenai adamaya??..nmpaknya anda sgt meminati cerita itu??..apa point positive yg bley diambil dari cerita itu(kalau nk cter negative tu byk la dari positive)???

the cerebro said...

waalaikumsalam
mengikut cerita dari mulut kawan2 aku.(x nk ngaku tgk adamaya!~)

cerita nie tentang isteri curang. tetapi masih di beri peluang oleh seorang suami yg penyabar.

tp ape point positive yg aku dpt:

1. perkahwinan perlu mendapat restu ibu bapa.
macam adam and maya.insyaAllah keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapa

2. krusus kahwin adalah penting
dengan krusus ini, boleh menyediakan bakal pengantin dengan base islam dlm perkahwinan. contohnya cara menangani isteri curang.saya rase cara adam salah mengikut islam. sepatutnya isteri itu di kurung dan die asingkan selama 1 atau 3 tahun.sebab bg maya mmg sudah sampai tahap terakhir kemelampauannya.

3. anak itu rezeki

seperti mana yang terdapat dalam al-quran dan hadis. anak itu adalah rezeki dari Allah dan akan membawa rezeki kepada pasangan tersebut. amani memainkan peranan penting dalam proses baik pulih hubungan adam dan maya.

wallahualam.sy nie belum kawin.nie just dr perspektif seorang lelaki yg serba kekurangan

the cerebro said...

sory aishah.psl isteri perlu dikurung tuh untuk isteri yang melakukan zina dengan lelaki lain.

sy br check kat persatuan peguam syarie, kaedah menangani isteri curang

1.menasihati isteri,
2.dipulaukan isteri (mengasingkan diri dari tempat tidur isteri),
3.memukul isteri dengan pukulan pengajaran yang tidak mencederakan.
4. pelantikan orang tengah,
5. perceraian adalah jalan terakhir.

Aishafarhana Radzi said...

oh...jawapan anda sangatlah berisi...terima kasih!..saya sangat menghargai...sambil menyelam minum air(peribahasa nie slalu ada dlm episod2 awal adamaya)..nk comment je tapi dapat ilmu sekali..toche sai!