Sunday, July 22, 2012

Kerdil pada saiz, besar pada manafaat



Peace Upon You. Alhamdulillah, syukur saya sudah tamat peperiksaan akhir tahun 3. Paper last hari tu merupakan subjek Parasitology. Belajar worms, nyamuk, kutu, pijat and many more! *Bayangkan, punyala banyak benda kene tau kalau nak jadi doctor je pon*. Tapi yang paling menarik minat saya ialah Musca Domestica. Apakah? Haha. Sebenarnya tuh keturunan House flies ataupun just simply lalat hok hurung area tudung saji hangpa tuh.

Bila berkata perihal lalat, for sure semua orang akan cakap “eeww..hurung sampah pastu nak hurung kita pulak. Eeww..eeww..” *saje buat over gedik*. Yeah lalat ni memang itulah tempatnye, sampah ataupun najis etc. Semua orang menghina lalat, kalau lalat hurung badan, mula lah keluar sumpah seranah kat makhluk Allah yang kerdil tuh. Jarang kita nak membuka minda untuk melihat ciptaan Allah ini yang telah disebut dalam Al-Quran sebagai salah satu Keagungan ciptaan Allah.

O mankind! (meaning, O People of Makkah!) A similitude has been coined, so listen to it (carefuly): Verily! Those on whom call beside Allah (meaning, the idols to which they used to devote their own selves in worship), cannot create (even) a fly (meaning even one fly, be it male or female), even though they combine together for the purpose (meaning creating it), And if the fly snatched away a thing from them (such as the perfume and crocus which they are applying) they wound have no power to release it from fly (meaning, owing their weakness, Hence how come that they ascribe others along side Allah in worship? This indeed is something strange for which Allah set forth the parable of ) So weak are (both) the seeker and the sought (meaning, the worshiper and worshipped)

Surah Al-Hajj -73 (Source Tafsir Al-Jalalayn)

Ayat di atas menceritakan betapa manusia ini lemah sehinggakan tidak boleh mencipta seekor lalat pon. Bukanlah kita minta untuk mencipta seekor lalat, manusia tidak mungkin mampu mencabar technology yang Allah telah kurniakan kepada mata lalat. Mata lalat adalah gabungan beribu-ribu lens. Ini membuatkan mereka boleh melihat 360˚ dan detect banyak lebih banyak spectrum cahaya dari mata manusia. Kita manusia  ada sepasang lens je kan?

Dengan izin Allah, Nabi Muhammad S.A.W juga pernah menyebut tentang lalat dalam hadisnya

If a housefly falls in the drink of anyone of you,he should dip it (in the drink), for one of its wings has a disease and the other has the cure for the disease
Sahih Bukhari

Kenapa Nabi Muhammad tidak menyuruh ummatnya untuk membuang minuman yang dikatakan telah dicemari oleh lalat? Reason pertama melalui pembacaan saya dalam Tibb Nabawi karangan Imam ibn Qayyim Al-Jauziah ialah, seperti yang tertera dalam hadis, pada salah satu wing houseflies tuh ada penawarnya dan reason kedua kerana keadaan lalat itu masih intact, meaning darah haiwan tersebut masih berada dalam badan, tidak bercampur dengan minuman.  Maybe benda ni kurang interesting buat “kaki pembaca hadis”, tapi tahukah anda, beberapa kajian telah dilakukan berdasarkan hadis ini, dan menunjukkan penawar yang terdapat di wing lalat itu boleh digunakan untuk sengatan lebah dan kala jengking jugak.

Kenapa saya tertarik untuk menulis perihal mahkluk Allah ini? Sebab melalui pembacaan saya*baca buku teks Parasitology je pon*, jangka hayat seekor lalat hanya 2 minggu. 2 minggu itupun kalau tak mati kene spray or kene tepuk dengan newspaper. Dengan jangka hayat begitu singkat, lalat mampu memberikan impak dalam kehidupan manusia seperti Forensic  entamology. Dimana mereka menggunakan life cycle lalat, untuk menentukan anggaran tarikh kematian mayat. Mesti selalu tengok dalam CSI kan?

Jadi nak katanya, seekor lalat, yang kita dok hina-hina masih memberi manafaat kepada manusia walaupun hidup hanya untuk 2 minggu. Kita yang berusia 20 tahun di atas muka bumi jika ditarik nyawa oleh Allah, apakah sumbangan kita untuk Islam?

*Saya perlu sedikit respond berkenaan terjemahan Quran tafsir, adakah membantu ataupun lebih baek hanya bagi terjemahan Al-Quran dari berikan sekali tafsir. Sila respond di comment*

2 comments:

Muhammad Eimaduddin said...

tafsir sekali pun tiada masalah

athirah said...

tafsir sekali lagi bagus kot