Saturday, November 26, 2011

Agonal Thrombus


Minggu lepas, dalam class phatology, Professor ada menerangkan tentang Agonal Thrombus. Apa itu thrombosis? It is formation of solid mass from circulating blood element in cardiovascular system or bahasa senangnya saluran darah tersumbat. And what is agonal? The moment before death or the pain before death. Jadinya Agonal Thrombus is thrombosis happen before death.

Bila lecturer menerangkan tentang agonal death, how suffer it is bila right ventricle of the heart stuck, then no oxygenated blood from pulmonary vein..can you just imagine that? Gasping for air at the very end of you life. Kemudian dia mengatakan tentang subject yang bakal kami akan ambil ketika di tahun 4 iaitu forensic, dimana akan melihat sendiri, muka patient yang meninggal dengan bermacam-macam ragam dan doktor perlu memeriksa punca kematian, terdetik dihati saya, aku ingin meninggal macam mana?

Jika diimbas kembali zaman sebelum saya menghargai nikmat Allah, saya hanya tahu untuk capai semua benda bila dewasa. itu SAHAJA. Antaranya menjadi doctor *cita-cita dari darjah 4* kemudian berkhidmat di Palestin or mana-mana Negara yang sedang berperang just simply sebab saya suka advanture. Ketika itu saya sedar semua orang akan mati, tapi saya tidak sedar yang saya tergolong yang akan mati dalam masa terdekat.Cuma mungkin kadang-kadang saya rasa mahu meninggal di Palestin.

Kemudian, setelah bertemu sinar Islam, mula menjinakkan diri dengan ilmu-ilmu tambahan, terasa ingin meninggal dalam sujud sebab tengok satu video yang mana seorang pak cik tua meninggal dalam sujud. Subhanallah. Apalah yang dilakukan oleh arwah tersebut sehingga terpilih untuk bertemu dengan Allah secara permenant ketika dalam solat. Inilah cara yang diimpikan oleh setiap muslim, meninggal dalam solat, meninggal syahid dan banyak lagi.

Namun baru-baru ini baru ku sedar, bila mendengar seorang penuntut di Kaherah yang meninggal ketika bangun untuk bertahajjud..*Allahuakbar, semoga rohnya di tempatkan dengan orang-orang yang soleh*. Bila mendengar berita tersebut, tersentak hati, dan rata-rata orang menyebut tentang pemergian hamba Allah ini. Terdetik di hatiku, kenapa aku tidak berdoa agar meninggal dengan cara yang tidak di sebut-sebut. Iyalah, amalanku ditahap mana, layakkah aku untuk dapat meninggal dalam keadaam sujud atau ketika bangun untuk tahajuud? Jauh benar untuk aku mencapai makam sedemikian, mungkin eloknya hanya berdoa agar meninggal dalam keadaan aku masih Islam dan senyap-senyap. Tidak menyusahkan sesiapa.

Bila berkata tentang kematian, semua orang akan takut, tapi tidak salah untuk bercita-cita dan berdoa bagaimana mana cara anda meninggal.Ya saya tahu hidup dan mati saya sudah tertulis oleh Allah, Saya hanya berdoa cara kematian bukan berdoa untuk mati. Itu dilarang. Namun apapun perlu ingat, kita hamba, Dia yang menentukannya. Lihat bagaimana Pedang Allah ataupun antara General Perang terhebat dunia iaitu Khalid Al-Walid meninggal diatas katil walaupun dia sangat berharap agar meninggal di medan perang dan ketahuilah yang badannya penuh dengan bekas calar akibat perang.*Namun ada sahabat yang mengatakan mengapa beliau tidak meninggal di medan perang adalah kerana, Pedang Allah tidak mungkin patah di medan perang, dan itu membuatkan Khalid sedikit tenang sebelum pemergiaannya*

Mungkin kini giliran anda berfikir tentang saat nyawa akan terpisah dari jasad. Semoga kita sama-sama mengingati-Nya

No comments: